مکانت زن در قرآن
نویسندگان
چکیده
نویسنده در آغاز به آفرینش زن از نگاه قرآن پرداخته و وی را برخوردار از آفرینش یکسان با مرد دانسته تمام کمالات انسان را برای زن و مرد مشترک می داند، سپس حقوق زن از نگاه قرآن را بررسی کرده، بحث ارث زن را مطرح می نماید و در این زمینه ارث زن را همیشه کمتر از مرد نمی داند بلکه در حال نوسان بوده ملاک آن را مسئولیت انفاق می داند. همچنین از حق مالکیت زن بحث کرده و به موضوع مهریه می پردازد. در ادامه به وظایف زن اشاره کرده و آن را معادل اما متفاوت با وظایف مرد معرفی می کند. آن گاه به نقد نگاه غرب به زن پرداخته یکسان انگاری وظایف زن و مرد را غیرعادلانه می داند. در پایان چند شبهه راجع به قوّامیّت مرد بر زن، چند همسری، زدن زن به هنگام نشوز را مطرح کرده از آنها پاسخ می دهد.
منابع مشابه
جایگاه حقوقی زن در قرآن کریم
هدف اساسی از نگارش این مقاله بررسی اثر بخشی وبیان جایگاه حقوقی زن توسط قرآن کریم در جامعهبشری می باشد. نقش قرآن کریم در بهبود نهایی رابطه زنان ومردان در طول تاریخ بی نظیر بوده است.اصلاحات قرآن کریم در باره حقوق زن وجایگاه واقعی آن با استناد به تفاسیر واستنباطهای حقوقی صورتگرفته است. نتایج بررسی نشان داده که: عدم احترام و اعتراف به جایگاه حقوقی مناسب برای زنان در طولتاریخ خود ناشی از انحراف و عد...
متن کاملشخصیت پردازی زن در قرآن کریم
چکیده: نوشتار حاضر نگاهی است از زاویه هنر داستان نویسی به برخی از ظرافتها و ریزه کاریهایی که در شخصیت پردازی زنان در قرآن به ویژه داستانهای آن وجود دارد. هدف اصلی نوشتار، بررسی و کند و کاو و گاه تطبیق یافته های علم داستان نویسی به ویژه شخصیت پردازی بر برخی از داستانها و شخصیتهای زن قرآنی و پی بردن به حقایقی است که خداوند در پردازش داستانها و شخصیت های زن در قرآن از آنها در حد کمال استفاده نم...
متن کاملرویکردهاى روشنفکرى به مسأله زن در قرآن
بیان و نقد نظرات ابوزید درباره تعدد زوجات است. نگاه روشنفکر مآبانه به حقوق زن در قرآن، در کشورهاى عربى اسلامى پیشینه دیرینه دارد، ابوزید یکى از کسانى است که در این رابطه سخن گفته است. او که کارش را اجتهاد در دین مىخواند بر این باور است که بدون تقیّد به متون دینى باید کار اجتهاد را پى گرفت و حکمى را جاى حکمى گذاشت. نویسنده، با نقد ادعاى اجتهاد ابوزید به نقد و بررسى دیدگاه او درباره ارتباط پیامب...
متن کاملآفرینش حوا (زن) در قرآن و روایات
حوا همسر آدم نخستین زنی است که در اساطیر و حکایات از او یاد میشود. آیات قرآن چگونگی آفرینش حوا را به روشنی بیان نکردهاند. در مقابل برخی روایات در منابع اولیه حدیثی یافت میشوند که حوا یا به طور کلی جنس زن را آفریده شده از آدم یا جزئی از بدن او میدانند. در این مقاله این روایات پس از دسته بندی و گزارش، نقد و بررسی میشوند. در نقد متن عرضه روایات بر قرآن، عقل و دیگر ملاکها مبنا قرار میگیرند....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۷، شماره ۲۵-۲۶، صفحات ۱۲-۲۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023